2006-10-03

Kds partisekreterare slutar

Idag meddelade Kristdemokraterna att partisekreteraren Urban Svensson lämnar sin post.

– Kristdemokraternas partisekreterare Urban Svensson lämnar på egen begäran sin tjänst. Han kommer att starta och driva eget företag.

Det säger Göran Hägglund, Kristdemokraternas partiledare, på tisdagen.

– Urban Svensson har sedan 2002 varit partisekreterare för Kristdemokraterna. Han har under den tiden varit i ledningen för två valrörelser. Han har gjort ett utomordentligt arbete. Under tiden har han dessutom haft ansvar för Kristdemokraternas hela partiorganisation och arbetat hårt med att få den så väl fungerande som den är idag.

– Jag vill nu tacka Urban Svensson för hans insatser och önska honom lycka till i hans fortsatta karriär som företagare. Som partiledare kommer jag inom kort föreslå en ny partisekreterare för partistyrelsen. Vem detta blir meddelas vid ett senare tillfälle.

Urban Svensson kommenterar att han slutar:

– Det har varit fyra fantastiska år som partisekreterare. Partiet har genomgått stora förändringar de senaste åren. Partiet har fått en ny partiledare efter 31 år, Göran Hägglund, som på allvar har slagit igenom och blivit både känd och populär. Även organisatoriskt har partiet ställt om till en ny tid på ett framgångsrikt sätt. Jag vill önska partiet all framgång, särskilt när det gäller medverkan i den nya regeringen.

– Efter fyra år som partisekreterare känner jag att det är dags för nya utmaningar. Jag har fått erbjudande om att arbeta med ett av mina favoritintressen, motorcyklar. I direkt samarbete med generalagenten för Triumph Motorcycles Ltd kommer jag i januari 2007 att öppna ett Triumph Center, ett spännande koncept med nyförsäljning av motorcyklar, verkstad, tillbehör och reservdelar och som kommer att vara beläget i Länna, söder om Stockholm.
Möjlig efterträdare? Stabschefen Jakob Forssmed vore ju ett kul val. Då skulle föryngringen av Kd bli ännu tydligare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Visst hade Forssmed varit ett bra val! Men dom kan väl ändå ha bättre nytta av honom än att rodda en partiexpedition? Statsråd t.ex.? Eller åtminstone statssekreterare i SB.

Anonym sa...

Skulle tro att det finns en hund begraven i Svenssons avgång. Han har bara suttit på posten några få år, han avgår inte för att bli statsråd elelr för att arbeta i regeringskansliet. Visst är han sjukligt intresserad av motorcyklar, men inte SÅ sjukligt intresserad.

Det har under lång tid funnits ett latent missnöje med Svensson, det är en rimligare förklaring än motorcyklar.

Anonym sa...

Jag vet inte, om jag skall skratta eller gråta. På vilket sätt har Urban Svensson gjort ett bra jobb. En partisekreterare är väl på samma sätt som en general ansvarig för hur det går i valet. Och det bör gälla inte bara det sista katastrofvalet utan även det förra valet år 2002.

Det enda jag har att säga om Svenssons avgång är att det inte var en enda dag för sent. Det jag mer har att säga är att det var bättre på den förre partisekreteraren Sven Gunnar Perssons tid. Bra mycket bättre!

Magnus sa...

Håller med om efterträdaren... Men är inte så säker.

Kan bli en ganska tydlig signal för åt vilket håll det bäriväg.