2006-09-28

Schlingmann ny partisekreterare i M

Idag tillkännagav Fredrik Reinfeldt att Per Schlingmann, Moderaternas tidigare kommunikationschef, blir ny partisekreterare efter Sven-Otto "Totto" Littorin. Detta är ytterligare bekräftelse på att partiet fortsätter på den inslagna vägen som "de nya Moderaterna".

Dagens Nyheter beskriver Schlingmanns karriär:

Per Schlingmann har tidigare varit moderaternas kommunikationschef. Han har jobbat för moderaterna i över 20 år, när Fredrik Reinfeldt var ordförande i moderaternas ungdomsförbund var Per Schlingmann hans pressekreterare. Han har även tagit pauser från politiken och jobbat med kommunikationsfrågor inom det privata näringslivet. Schlingmanns intresse handlar mycket om kontakten mellan partiet och väljarna.

- Man måste möta väljarna varje dag, sa Per Schlingmann under presskonferensen.
Schlingmann har haft stor betydelse för hur Moderaterna förändrats under Reinfeldt. Hans insatser för att denna förändring också kommit till väljarnas kännedom har varit ännu viktigare. Transparens tycks ha varit ett ledord (kanske avsedd som kontrast mot tidigare bunkermentalitet i partiet, men sannolikt mest för att det går hem hos väljarna) och symptomatiskt för Schlingmanns kommunikationsideologi publicerades i valkampanjen inte bara reklamen, utan också kampanjstrategin i en särskild kampanjblogg.

Kort om moderaternas kampanj:
Vi ska vinna valet genom att visa väljarna att vi har svaren på de viktigaste samhällsproblemen: att det är för få som ges chansen att arbeta, brister i skola och vård och en otrygghet som breder ut sig till följd av den ökande brottsligheten.

Vår viktigaste tillgång är alla aktiva moderater som möter väljarna. Med många moderater och genom att vara aktiva i den politiska debatten ska vi vinna valet.

Viktiga målgrupper:
Potentiella moderater. De väljare som röstade på socialdemokraterna 2002 är särskilt prioriterade.

Etiska riktlinjer:
Vår utgångspunkt är att ha en positiv ansats och berätta för väljarna vad vi vill göra och vad vi vill uppnå med vår politik. Vår huvudmotståndare är Sveriges problem – utanförskapet, kvalitetsbristerna i skola och vård och otryggheten – snarare än partier i vänsterkartellen.

Per Schlingmann
Öppenhet är tyvärr sällsynt som partisekreterarstrategi, men det vore onekligen spännande om Per Schlingmann kunde ta med sig erfarenheterna från kommunikationsjobbet till sin nya post.

En sak är dock säker. Med Schlingmann som partisekreterare kommer det inte ske någon förändring i politikens innehåll. Reinfeldts linje ligger fast.

Inga kommentarer: