2006-09-22

Kokksucker blues

Trots Margot Wallströms tydliga nej till att efterträda Göran Persson fortsätter spekulationerna om vad hennes nej egentligen betyder. Pikant nog hörs både kvinnoförbundets Nalin Pekgul och studentförbundets Magdalena Streijffert, med uttalad feministisk profil, nu mena att ett nej inte alltid är ett nej.

Några manliga socialdemokratiska tungviktare verkar dock kunna respektera en kvinnas ord.

Lars Stjernkvist, tidigare partisekreterare, säger till Svenska Dagbladet:

- Jag är rädd för att hon säger nej under alla omständigheter. Det är väldigt tråkigt, för hon tillhör i mina ögon de absolut hetaste kandidaterna.

Enn Kokk, partiets grå eminens, bloggar om varför han tycker att Margots nej är bra:

“Många partiledarkandidater nämns i den diskussion som redan har startat, men enligt min bestämda mening duger de flesta av de nämnda inte till att göra just det som måste göras, om socialdemokratin ska återfinna sin själ”, skrev jag i min första reaktion på Göran Perssons avgång.

Jag valde då att inte argumentera mot enskilda personer men skulle mycket väl kunna ha gjort det.

I den opinionsmätning som Aftonbladet lät göra (och i många andra sammanhang, också på bloggar) seglade snabbt Margot Wallström upp som favorit. Nu tycks hon ju själv ha avböjt kandidatur, men eftersom jag för min del inte förordade henne, vill jag, för säkerhets skull, låta mina läsare ta del av mina argument.

Jag vill starta med att säga, att jag aldrig har haft något otalt med henne, tvärt om. Och jag är den förste att framhålla, att hon har både personlig charm och karisma.

På minussidan finns en oförutsägbar lynnighet, parad med en benägenhet att tåga i väg till nya och roligare uppgifter, när något går henne emot. Dessutom har någon, när hennes namn aktualiserades, frågat, vad man minns av hennes tid som statsråd - mer än att hon flyttade sitt statsrådskontor till Karlstad.

Enn Kokk håller fram Wanja Lundby-Wedin (som ju dock också sagt nej) eller Carin Jämtin, och positionerar sig alltså tydligt i vänsterfalangen.

Kokks blogg är för övrigt läsvärd både för den som är intresserad av musik och den som vill förstå hur SAP fungerar och resonerar. Missa exempelvis inte den dråpliga runan över nyligen avlidne Sten Andersson:

Sten Andersson, född 1923, dog dagen före valdagen, 83 år gammal. Han hann enligt uppgift rösta.

Inga kommentarer: